måndag 27 augusti 2012

Hasselnötsbakelser

IMG_9084ny

Igår innan kalaset ställde jag mig och bakade. Det lät som en bra idé i lördags men det var ju innan
jag fick känna på en hemsk bakfylla. Men men, sagt och gjort, jag bakade ändå. För nog är dessa bakelser goda,
en av mina absoluta favoriter. Receptet har mamma haft i 25 år och bakat mååånga gånger. Men detta var nog första
och sista gången jag gjorde dessa, sambon var ju alldeles tokig i dom och har knappt delat med sig!

175°C
10-12 stycken

Ingredienser

Nötbotten:

4 st äggvitor • 1½ dl socker
100 g malda hasselnötter

Vaniljkräm:

4 st äggulor • 1 dl vispgrädde
1½ dl socker • 50 g smör • 1 tsk vaniljsocker

Topping:

Vispgrädde • Blåbär

Tillagning

Vispa äggvitor och socker i en glasskål (helt ren och torr) med elvisp. När det tjocknat så
man kan vända skålen upp och ner utan att något rinner ur häller man i de malda hasselnötterna.
Häll upp nötsmeten i folieformar och ställ in i ugnen på 175°C under 8-10 minuter. Låt sedan svalna.

Sjud sedan försiktigt ingredienserna till vaniljkrämen tills den tjocknat. Häll sedan på ca en matsked vaniljkräm i
varje form. Vispa grädde och klicka på när det svalnat och dekorera med valfria bär!

2 kommentarer:

erika sa...

åh de såg ju supergoda ut !

britta bloggar sa...

Mmmmmmmm gott!

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam