lördag 18 augusti 2012

Kärleksmums

IMG_8244ny

Nästa helg blir det 25-årskalas här hemma. Så nu gäller det banne mig
att fylla upp frysen med goda kakor att bjuda på. Först ut blir det kärleksmums!

225°C
Ca 15-30 stycken
(beroende på rutornas storlek)

Ingredienser

Kaka:

150 g smör • 2 ägg • 3 dl socker 
2 tsk vaniljsocker • 1½ dl mjölk • 3 msk kakao
4½ dl vetemjöl • 3 tsk bakpulver

Glasyr:

50 g smör • 3 msk starkt kaffe
1 msk kakao • 2 tsk vaniljsocker • 3 dl florsocker

Kokosflingor eller strössel

Tillagning

Sätt ugnen på 225°C. Ta fram en ugnsform, ca 25 x 35 cm med minst 3 cm hög kant
som du smörar och bröar. Smält smöret (150 g) och låt svalna. Knäck äggen och tillsätt socker i en bunke.
Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Tillsätt bakpulver, vaniljsocker och kakao. Kakaon kan siktas om den är
klumpig. Vispa snabbt ihop med elvisp. Tillsätt sedan mjölk, vetemjöl och det smälta smöret. Vispa försiktigt
snabbt ihop till en jämn smet med elvisp på lägsta hastighet. Häll och bred ut smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen i 225°C i 10-15 minuter.

Gör under tiden glasyren. Låt kakan svalna under bakhandduk tills glasyren är klar. Smält smör i en
kastrull. Ta bort kastrullen från plattan. Tillsätt kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker. Vispa till en jämn smet.
Bred glasyren över kakan medan glasyren fortfarande är varm. Strö över kokosflingor eller strössel.
Skär kakan i fyrkantiga bitar när glasyren stelnat.

2 kommentarer:

Beatrice, mamma till skrutten Robin- Tävlingar igång! sa...

Mums! :)

Anonym sa...

Mumms,en riktig Favorit ♥...
/Kram

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam