söndag 11 augusti 2013

Femtio nyanser

Namnlöst-2

Femtio nyanser av honom / Fifty shades of grey
När litteraturstudenten Anastasia Steele intervjuar den framgångsrike vd:n Christian Grey blir hon helt
tagen - han är ursnygg, men skrämmande. Övertygad om att hon inte kommer att träffa Grey igen gör hon allt
för att glömma honom, tills han en dag dyker upp på hennes jobb och bjuder ut henne. Den naiva och oskuldsfulla
Ana blir förskräckt när hon inser hur mycket hon vill ha Christian, och när han varnar henne för att komma honom nära
blir hon bara mer intresserad. Men Christian Grey är ingen vanlig man - stormrik, passionerad och kontrollerande, med
mörka hemligheter som döljs bakom den perfekta ytan. Snart upptäcker Ana mer än hon någonsin kunnat
ana om sina egna begär, och allt det Grey gömmer för omvärlden...

Femtio nyanser av mörker / Fifty shades darker
Bortskrämd av de mörka hemligheter som den vackre, men plågade, Christian Grey bär på har
Anastasia Steele lämnat honom. Hon har nyligen tagit sin universitetsexamen och fått praktikplats på ett bokförlag
i Seattle. Men Christian upptar oavbrutet hennes tankar. När han vill träffa henne igen kan Ana inte neka honom, och
äntligen får hon veta mer om det mörka förflutna som har gjort honom så driven, kontrollerande och krävande.
Men medan Christian brottas med sina inre demoner måste Ana ta ett av de viktigaste besluten
hon någonsin ställts inför?

Femtio nyanser av frihet / Fifty shades freed
När den unga litteraturstudenten Anastasia Steele träffade den drivne företagaren Christian Grey föll hon
handlöst, och de inledde ett passionerat förhållande. Ana blev både chockad och skrämd av hans sexuella
preferenser och komplicerade historia - deras relation är en ständig kamp mellan begär, svartsjuka och villkorslös
kärlek. Nu har de allt: passion, närhet, rikedom och en värld full av möjligheter. Men Ana vet att det inte kommer att
bli lätt att älska Christian - hon måste på något sätt lära sig att dela Christians livsstil utan att förlora sig själv.
Samtidigt måste Christian kämpa med sitt kontrollbehov och ta itu med problemen i sitt förflutna.
Just när det verkar som om de tillsammans lyckats överbrygga alla hinder tycks ödet
utsätta Ana för det hon fruktat allra mest?

De senaste veckorna har jag läst dessa tre böcker. De två första läste jag ut på ett par dagar, men den tredje och sista försökte jag dra ut på så länge jag kunde. Ville inte att den skulle ta slut. Gillade dessa skarpt och de var faktiskt inte så farliga som jag först trodde. Jag vet några som lagt av att läsa efter några kapitel då det förekommer en hel del erotik. Men jag hade förväntat mig mycket, mycket grövre. Faktiskt. Men det kunde bli lite mycket ibland. Tjatigt, liksom. Vet inte hur många gånger jag tänkte “jaha, ska dom på att nu igen…” Men jag gillade handlingen väldigt mycket och att den hade lite av varje, mycket romantik och en hel del spänning också!

Jag läste någonstans att E L James, författaren, först skrev en Twilight-fanfictionberättelse, med Bella Swan och Edward Cullen som huvudkaraktärer. Det utvecklades senare till ett självständigt verk uppdelat i tre delar med nya namn, Anastasia Steele och Christian Grey.

Under tiden jag har läst böckerna har jag hittat massor av likheter från Twilight-trilogin. Inte just handlingen (inte en skymt av varken varulvar eller vampyrer, alltså) utan karaktärsdragen, något som jag kanske inte ens skulle tänkt på om jag inte läst att det var just en fanfictionberättelse från början. Christian Grey är lik Edward Cullen på så många sätt, allt från hans kopparfärgade hår till hans kontrollerande lynne. Anastasia Steele beskrivs som Bella Swan med sitt mörka långa hår och bleka hy. Anastasias vän José, som verkar ha känslor för henne, påminner om Jake. Josés far hamnar i rullstol efter en olycka och är en nära vän till Anastasias far, precis som i Twilight. Hennes far påminner väldigt mycket om Bellas egen, tystlåten men trygg. Och hennes mamma lever med en annan man på annat håll, precis som Bellas. Det finns otroligt många likheter, till och med Christians övriga familjemedlemmar påminner mycket om Edwards.

Men även om karaktären är skriven efter Edward Cullen så finns det bara en Mr Grey för mig, som jag har haft från start. Och det är skådisen Ryan Gosling. Han är Mr Grey från topp till tå, inifrån och ut. Och jag hoppas, hoppas, hoppas att han finns med i rollistan när böckerna filmatiseras!

1 kommentarer:

Storlek 36 sa...

Jag gillade också denna triologi! Jag passade på att läsa dessa samtidigt som jag nattade min äldsta dotter :-)
mvh
Storlek 36 (http://nippertippan.bloggo.nu)

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam